Президією ФСССУ Заступник Міністра України
15 грудня 2007 р. у справах сім’ї, молоді та спорту
__________________М.В.Дутчак
«____»_________________2008 р.
ПРАВИЛА ПРОВЕДЕННЯ ЗМАГАНЬ З СУДНОМОДЕЛЬНОГО СПОРТУ СЕРЕД МОДЕЛЕЙ СЕКЦІЇ „М”.
F1-V - радіокеровані швидкісні моделі довільної конструкції з двигуном внутрішнього згоряння (ДВЗ);
F1-E - радіокеровані швидкісні моделі довільної конструкції з електричним двигуном;
F3-V - радіокеровані швидкісні моделі довільної конструкції з двигуном внутрішнього згоряння для фігурного курсу;
F3-E - радіокеровані швидкісні моделі довільної конструкції з електричним двигуном для фігурного курсу;
ECO - радіокеровані швидкісні моделі довільної конструкції з електричним двигуном для групових гонок по трикутній дистанції;
FSR-E - радіокеровані швидкісні моделі довільної конструкції з електричним двигуном для групових гонок по дистанції, що має форму літери М;
MONO/HYDRO/S - радіокеровані швидкісні моделі-напівкопії довільної конструкції з електричним двигуном для групових гонок по овальній дистанції.
Складені на основі Правил секції М Всесвітньої організації з судномоделізму і судномодельного спорту (NAVIGA), діючих з 01.01.1999 р. з наступними змінами та доповненями.
ЗМІСТ:
1. Класифікація моделей ............................................................................................5
2. Загальні положення обов'язкові для всіх учасників змагань..........................8
2.1. Загальні вимоги до дистанцій для моделей секції М..............................................8
2.2. Буї (габарити, конструкція, кріплення)..................................................................10
2.3. Стартовий місток (установка і конструкція)..........................................................10
2.4. Хронометраж.............................................................................................................11
2.5. Шумометрія та інструкції по вимірюванню шуму................................................12
2.5.1. Інструкція по вимірюванню шуму для групи F1-V і класу F3-V.........................12
3. Загальні технічні вимоги, обов’язкові для всіх класів....................................12
3.1. Радіоапаратура керування моделями і її контроль.................................................13
3.2. Технічні вимоги для класів з електродвигунами....................................................13
3.3. Технічні вимоги для класів з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ)..............14
3.3.1. Паливо і заправка моделей паливом........................................................................15
3.4. Спортивні положення................................................................................................15
3.4.1. Реєстраційний номер (спортивні ліцензії)...............................................................15
3.4.2. Використання основних і запасних моделей...........................................................16
3.4.3. Положення, що регулюють участь однієї моделі більш ніж в одному класі........16
3.4.4. Допуск до змагань.......................................................................................................16
3.4.5. Визначення послідовності стартів.............................................................................16
3.4.6. Час виходу на старт....................................................................................................17
3.4.7. Робочий час.................................................................................................................17
3.4.8. Знак готовності............................................................................................................18
3.4.9. Тимчасове припинення змагань.................................................................................18
3.4.10. Повторення спроби або заїзду....................................................................................18
3.4.11. Суддівство та оголошення результатів.....................................................................18
3.4.12. Перевірка моделей, що зайняли три призові місця і/або
встановили рекорд України.......................................................................................19
3.4.13. Встановлення рекордів..............................................................................................20
4. Положення змагань моделей секції М..................................................................20
4.1. Визначення моделей секції М....................................................................................20
4.2. Класифікація моделей секції М..................................................................................20
4.2.1. Група F1........................................................................................................................20
4.2.2. Група F3........................................................................................................................21
4.2.3. Група FSR-E..................................................................................................................21
4.2.4. Група Eco.......................................................................................................................21
4.2.5. Група Mono, Hydro, S...................................................................................................22
4.3. Загальні спортивні положення для груп F1 і F3........................................................23
4.4. Проведення змагань в групі F1....................................................................................24
4.4.1. Суддівство......................................................................................................................25
4.4.2. Протоколи змагань........................................................................................................25
4.5. Проведення змагань в групі F3....................................................................................26
4.5.1. Суддівство......................................................................................................................27
4.5.2. Протоколи змагань........................................................................................................28
4.6. Проведення змагань в групах FSR-E, Eco,Mono, Hydro, S........................................28
4.6.1. Загальні положення для груп FSR-E, Eco,Mono, Hydro, S.........................................28
4.6.2. Загальні будівельні норми для груп FSR-E, Eco,Mono, Hydro, S..............................28
4.6.3. Спеціальні будівельні норми для групи FSR-E..........................................................30
4.6.4. Проведення гонок в групі FSR-E..................................................................................30
4.6.5. Підрахунок кругів в групі FSR-E..................................................................................34
4.6.6. Суддівство в групі FSR-E..............................................................................................34
4.6.7. Протоколи змагань.........................................................................................................34
4.6.8. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-expert....................................................35
4.6.9. Правила змагань Eco-expert..........................................................................................35
4.6.10. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-standart..................................................36
4.6.11. Правила змагань Eco-standart........................................................................................36
4.6.12. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-mini-expert............................................36
4.6.13. Правила змагань Eco-mini-expert..................................................................................36
4.6.14. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-mini-standart.........................................37
4.6.15. Правила змагань Eco-mini-standart...............................................................................37
4.6.16. Положення для класів Eco-team та Eco-mini-team......................................................37
4.6.17. Спеціальні будівельні норми для груп Mono, Hydro та S..........................................38
4.6.18. Проведення змагань для груп Mono, Hydro та S.........................................................38
4.6.19. Суддівство в групі Mono, Hydro та S............................................................................40
Додатки: таблиці підрахунків і т.д.
1.Класифікація моделей.
Моделі класифікуються таким чином:
Група F1.
Клас моделей | Коротке визначення класу | Мета змагань |
F1-E – 1кг | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном, загальною вагою до 1кг. | Досягнення максимальної швидкості при проходженні дистанції трикутної форми дивма в рамках мірного часу вимірюваного в секундах |
F1-E+1кг | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном загальною вагою понад 1 кг | |
F1-V 3,5 | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і ДВЗ об'ємом до 3,5 см 3 . | |
F1-V 7,5 | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і ДВЗ об'ємом від 3,5 до 7,5 см 3. | |
F1-V 15 | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і ДВЗ об'ємом від 7,5 до 15 см 3. |
Група F3.
Клас моделей | Коротке визначення класу | Мета змагань |
F3-E | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном | Проходження дистанції трикутної форми з розташованими на ній воротами що проходяться в певній послідовності Бали нараховуються виходячи з чистоти проходження дистанції та часу витраченного на це |
F3-V | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і ДВЗ довільного об’єму . |
Група FSR-E
Клас моделей | Коротке визначення класу | Мета змагань |
FSR-E | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном. Дозволяється використання не більше 21 елементу живлення | Проходження найбільшоі кількості кіл по спеціальній дистанції(див.мал.1г) за 15 хвилин. У перегоні беруть участь від трьох до восьми моделей. |
Група Eco
Клас моделей | Коротке визначення класу | Мета змагань |
Eco- expert | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном. Мінімальна загальна вага 1кг. | Проходження найбільшої кількості кіл за 6 хв. на дистанції трикутної форми (довжина сторони трикутника 30 м.). У перегоні беруть участь не більше шести учасників |
Eco- standart | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном конструктивного розміру 540. Мінімальна загальна вага 1 кг. | Проходження найбільшої кількості кіл за 8 хв. на дистанції трикутної форми (довжина сторони трикутника 30 м.). У перегоні беруть участь не більше шести моделей |
Eco- team | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном. Мінімальна загальна вага 1кг. | Проходження найбільшої кількості кіл в естафеті за 18 хв. на дистанції трикутної форми (довжина сторони трикутника 30 м.). У перегоні беруть участь не більше шести команд |
Eco- mini- expert | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном. Мінімальна загальна вага 500 г. Довжина корпусу моделі не більше 430 мм | Проходження найбільшої кількості кіл за 5 хв. на дистанції трикутної форми (довжина сторони трикутника 30 м.). У перегоні беруть участь не більше восьми учасників |
Eco- mini- standart | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном конструктивного розміру 400. Мінімальна загальна вага 500 г. Довжина корпусу моделі не більше 430 мм | Проходження найбільшої кількості кіл за 5 хв. на дистанції трикутної форми (довжина сторони трикутника 30 м.). У перегоні беруть участь не більше восьми моделей |
Eco- mini- team | Радіокерована модель довільної конструкції з гребним гвинтом і електродвигуном конструктивного розміру 400. Мінімальна загальна вага 500 г. Довжина корпусу моделі не більше 430 мм | Проходження найбільшої кілько-сті кіл в естафеті за 15 хв. на дистанції трикутної форми (дов-жина сторони трикутника 30 м.). У перегоні беруть участь не більше восьми команд |
Група Mono, Hydro, S.
Клас моделей | Коротке визначення класу | Мета змагань |
Mono 1 | Радіокеровані однокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електро двигунами і напівзануреним гвинтом. Акумуляторна батарея складена не більше ніж із 7-и елементів. | Проходження максимальної кількості кіл по спеціальній дистанції дивма хв В перегоні беруть участь небільше моделей |
Mono 2 | Радіокеровані однокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електро двигунами і напівзануреним гвинтом. Акумуляторна батарея складена не більше ніж із 12-и елементів. | |
Mono 3 | Радіокеровані однокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електро двигунами і напівзануреним гвинтом. Акумуляторна батарея складена не більше ніж із 20-и елементів. | |
Hydro 1 | Радіокеровані багатокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електродвигунами і напівзануреним гвинтом. Акумуляторна батарея складена не більше ніж з 7-и елементів. | Проходження максимальної кількості кіл по спеціальній дистанції дивма хв В перегоні беруть участь не більше моделей |
Hydro 2 | Радіокеровані багатокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електродвигунами і напівзануреним гвинтом. Акумуляторна батарея складена не більше ніж з 12-и елементів. | |
Hydro 3 | Радіокеровані багатокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електродвигунами і напівзануреним гвинтом. Акумуляторна батарея складена не більше ніж з 20-и елементів. | |
S7 | Радіокеровані однокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електродвигунами 500 або 600 серій і напівзануреними неметалевими гвинтами. Акумуляторна батарея складена не більше ніж із 7-и елементів. | Проходження максимальної кількості кіл по спеціальній дистанції (див. мал.1д) за 8 хв. В перегоні беруть участь не більше 6 моделей. |
S14 | Радіокеровані однокорпусні моделі довільної конструкції, але схожі на справжні швидкісні човни, з електродвигунами 700 серії і напівзануреними неметалевими гвинтами. Акумуляторна батарея складена не більше ніж із 14-и елементів. | Проходження максимальної кількості кіл по спеціальній дистанції (див. мал.1д) за 7 хв. В перегоні беруть участь не більше 6 моделей. |
2. Загальні вимоги обов'язкові для всіх учасників змагань.
Змагання у всіх вікових категоріях проходять по таких правилах.
Старший суддя старту має право відсторонити від участі у змаганнях спортсменів які не виконують вимоги, що наведені нижче.
Якщо під час проведення змагань рятувальний човен проходить по дистанції, то він має перевагу. Рятувальний човен необхідно обходити із зменшеною швидкістю. При зіштовхуванні моделі, що приймає участь в гонці або на тренувальних запусках, з рятувальним човном учасник дискваліфікується, якщо зіштовхування можна було уникнути. При ненавмисному зіштовхуванні учасник штрафується (за рішенням судді старту).
Команда рятувального човна складається з двох досвідчених дорослих людей.
Юнаки віком до 12-ти років не можуть призначатися у комендантську команду.
Дорослі завжди стартують перед юнаками.
Юнаки віком до 12-ти років можуть приймати участь у змаганнях моделей з кількістю акумуляторів не більше 12-ти.
У класах Eco-expert, Eco-standart, Eco-mini-expert, Eco-mini-standart та у групі Mono,Hydro,S під час гонки не дозволяється підйом моделі з води поза межами стартового містка (виняток становлять лише випадки загрози загибелі моделі). У разі порушення цієї вимоги моделі вибувають з гонки.
У групах F1, F3, FSR-E, класах Eco-team та Eco-mini-team підняття моделі під час спроби або гонки дозволяється як на містку, так і поза його межами.
Після закінчення спроби або гонки моделі відразу ж виймаються з води та відключається апаратура управління моделями.
Протести проти правил безпеки не приймаються.
2.1. Загальні вимоги до дистанцій для моделей секції М.
Моделі категорії F змагаються на 3-х різних дистанціях (див. мал. 1):
-для груп F1, F3, Eco це рівностороні трикутні дистанції (див. мал.1а,б,в );
-для групи FSR-E - спеціальна дистанція у формі літери М (див. мал.1г );
-для групи Mono,Hydro,S – спеціальна овальна дистанція (див. мал.1д ).
Для дистанцій всіх форм відстань від переднього краю містка до основи фігури – 15 м.
Мал. 1 Схеми дистанцій на яких проводяться змагання моделей секції М.
Змагання проводяться на стоячих, захищених від вітру водоймах.
На великих змаганнях для груп F1, F3 та Eco, FSR-E, Mono,Hydro,S, по можливості, встановлюються окремі дистанції для забезпечення безперервних стартів.
2.2. Буї (габарити, конструкція, кріплення).
Буї використовуються для позначення дистанції. Кожний буй забарвлюється в два кольори. Кольорові смуги наносяться вертикально.
Буї мають форму циліндру і підносяться над рівнем водної поверхні не менше ніж на 100 мм, але не більше ніж на 200 мм для груп F1, F3, Eco та не менше ніж на 200 мм, але не більше ніж на 300 мм для груп FSR-E, Mono, Hydro, S. Буї закріплюються вертикально, відстань між центрами буїв не повинна відрізнятися від встановленої більш ніж на 5%.
Діаметр буїв для груп F1, F3, Eco складає 100 мм, для груп FSR-E, Mono, Hydro, S – 200 мм.
Буї виготовляються з таких матеріалів які не наносять пошкоджень при зіткненні моделі з буєм (пінопласт, пробка, пінополіетилен). Кріпильні елементи не повинні виходити з буя.
З'єднання між буями повинні знаходитися на глибині не менше 300 мм.
2.3. Стартовий місток (установка і конструкція).
Стартовий місток будується для учасників, помічників, суддів і моделей з урахуванням місцевості і на необхідній площі.
Стартовий місток для класів F1 і F3 має довжину мінімум 3 м і ширину мінімум 1 м. Для класів FSR-E, Mono, Hydro, S, Eco довжина мінімум 1,5 м на кожного учасника і ширина мінімум 1 м.
Підхід до стартового містка повинен бути надійно укріплений і встановлений так, щоб було виключено ковзання і неможливість руху по ньому від вологи.
Стартовий місток не повинен розгойдуватися від ваги, його верхній край не повинен знаходитися нижче 150 мм від водної поверхні.
Плаваючі стартові містки допускаються в тих випадках коли виключено гойдання та хвилестворення за допомогою кріплень і стабілізаторів.
Стартовий місток та підходи до нього повинні бути огороджені від сторонніх осіб.
2.4. Хронометраж.
У всіх класах, в яких результат визначається з урахуванням часу проходження дистанції, час визначається з точністю до десятих секунди.
Хронометраж здійснюється вручну або автоматично за допомогою електронної системи контролю часу.
Електронний хронометраж часу ведеться окремо для суддів, одночасно також ведеться ручний хронометраж трьома секундомірами. При виході з ладу електронного хронометра контроль продовжується за допомогою ручних секундомірів.
Ручний хронометраж ведеться трьома хронометристами по таких правилах:
а) якщо два з трьох хронометристів показують однаковий час, то свідчення третього хронометриста не враховуються;
б) якщо три хронометристи показують різний час, то не враховуються ті свідчення, які відрізняються більш ніж на 0,1 сек. у більшу або меншу сторони. Свідчення двох інших секундомірів складаються і діляться на 2 (отриманий результат можна округляти);
в) якщо свідчення всіх трьох хронометристів відрізняються більш ніж на 0,1 сек., то старт повторюється;
г) при відмові одного з хронометрів результат визначається за свідченнями 2-х інших з урахуванням розбіжності свідчень менше 0,1 сік.;
д) при відмові 2-х хронометрів з 3-х старт повторюється.
Повтор старту визначається старшим суддею старту за умови технічних і інших можливостей і не в збиток решті учасників змагань.
Старший суддя перед початком змагань перевіряє справність електронної системи виміру часу і точність ходу секундомірів.
Хронометри обнуляються тільки після внесення їх свідчень до протоколу.
2.5. Шумометрія та інструкції по вимірюванню шуму.
ДВЗ повинні бути облаштовані глушниками, що обмежують рівень звуку до 80 db/A за умовами звукометричних положень.
Шумомір повинен мати похибку вимірювань що не перевищує +/-2,0 db і повинен відповідати положенням Міжнародної комісії з електротехніки. Прилади надаються організаторами змагань. Для кожного приладу надається сертифікат, що свідчить про проходження тестування і справний стан.
Можуть застосовуватися і записуючі прилади. Відповідність кожного приладу визначається суддівською колегією або організаторами змагань перед початком змагань і фіксується в протоколі.
Звукометрією займаються фахівці відповідного профілю, що мають навики роботи з вимірювальними приладами.
2.5.1.Інструкція по вимірюванню шуму для групи F1-V і класу F3-V.
Мікрофон шумоміра встановлюється таким чином:
- висота 1000 мм +/- 200 мм над рівнем води;
- розташування 7,5 метра праворуч від центру нижніх середніх воріт і в 22 м від основної лінії трикутника;
- мікрофон встановлюється горизонтально і перпендикулярно основній лінії трикутника, після чого закріплюється нерухомо. При цьому враховуються особливості місцевості.
Якщо шум, що випускається моделлю, перевищує 80 db/А, то модель дискваліфікується старшим суддею старту.
3. Загальні технічні вимоги, обов'язкові для всіх класів.
Управління двигунами і кермом здійснюється спортсменами дистанційно бездротовим шляхом.
На моделі дозволяється встановлювати тільки електродвигуни і двигуни внутрішнього згорання (ДВЗ).
Застосування срібно-цинкових акумуляторів заборонене для всіх класів.
3.1. Радіоапаратура керування моделями і її контроль.
По офіційних положеннях NAVIGA дозволяється використовувати радіоапаратуру керування моделями з шириною частотної смуги яка не перевищує 20 кГц, що надає можливість одночасно функціонувати 12-и моделям по 27 мГц частотній смузі або по всіх інших частотних каналах в дозволених частотних областях.
У кожному передавачі і приймачі повинна бути передбачена швидка заміна кварцу. Учасникам змагань рекомендується мати декілька кварцових пар для швидкої зміни частоти у разі потреби.
Пристрої, що передають і приймачі, перевіряються перед стартом на функціонування. Старший суддя старту перевіряє відповідність кварців частоті визначеною положенням змагань для даного класу і даної стартової групи. У разі невідповідності частот спортсмен може бути не допущений до даної спроби.
Старшому судді змагань рекомендується проводити радіоконтроль чистоти ефіру з метою визначення можливих радіозавад. Також для уникнення перешкод відстань між частотними каналами в спортивних групах повинна бути такою, щоб не перетиналися сусідні кварци.
Якщо під час радіоконтролю виявлена радіозавада, в наслідок якої модель вийшла з під контролю, то учасникові змагань надається можливість повторити спробу, якщо є час і технічна можливість.
3.2. Технічні вимоги для класів з електродвигунами.
Всі моделі повинні бути обладнані аварійним вимикачем (Див. мал.2).
Мал.2 Аварійний вимикач
Аварійний вимикач підключається таким чином, щоб учасник, його помічник, команда рятувального човна або інша особа могли перервати електричний зв’язок між акумулятором і двигуном. Аварійний вимикач не може бути встановлений на кришках або інших рухомих частинах моделей. Вимикач можна встановлювати з буд-якої сторони моделі. Кільце вимикача виготовляється з дроту. Воно повинно мати ззовні електричну ізоляцію і бути червоного кольору. Всі інші різновиди вимикачів заборонені починаючи з 01.01.2005 р.
Всі моделі повинні бути обладнані зовнішнім вимикачем бортової радіоапаратури (за винятком моделей на яких встановлено регулятор ходу з функцією BEC(Battery Eliminator Circuit). Вимикачі під висувними кришками не дозволяються.
На моделях з електродвигунами робоча напруга акумуляторної батареї не повинна перевищувати 43,0 Вольт, якщо інше не обумовлене вимогами класу.
У класах F1-E для живлення електродвигунів дозволено використання не більш 30-и елементів.
Акумулятори для живлення бортової апаратури не повинні мати електричного зв'язку з ходовими акумуляторами, якщо їх загальна напруга перевищує 43 Вольти.
Для проведення вимірювань джерела живлення і з'єднання проводів повинні бути доступні.
Напруга вимірюється перед кожним стартом при відключеному двигуні. Вимірювання напруги здійснюється перед стартом двічі з мінімальним інтервалом 2 хв.
Вимірювальний прилад може мати похибку вимірювань не більше 0,5%.
Для живлення моделей дозволяється використовувати тільки промислово виготовлені джерела електроенергії (нікель-кадмієві та нікель-металгідридні). Їх не дозволяється змінювати з метою зменшення ваги а також з урахуванням безпеки і охорони навколишнього середовища.
Не дозволяється використовувати срібно-цинкові елементи.
3.3. Технічні вимоги для класів з двигунами внутрішнього згоряння (ДВЗ).
При використанні ДВЗ допускається установка декількох двигунів, але загальний робочий об'єм їх циліндрів не повинен перевищувати встановленої норми.
3.3.1. Паливо і заправка моделей паливом.
Для моделей групи F1-V з калільними ДВЗ дозволяється застосовувати тільки стандартне паливо без будь-яких добавок (80% метилового спирту і 20% касторової олії).
Стандартне паливо надає організатор змагань. У положеннях змагань указується ціна 1-го літра палива або інформується про безкоштовне надання палива.
Для моделей з компресійними ДВЗ вибір палива не обмежений.
Учасники змагань в класах F1-V надають свої моделі з порожніми баками перед кожною спробою на місце заправки. Обслуговуючий персонал заповнює бак стандартним паливом, заздалегідь промивши цим паливом бак. Після цього учасник прямує до місця старту.
Уприскування пального в двигун для прискорення запуску в класах F1-V дозволяється тільки стандартним паливом.
3.4. Спортивні положення.
3.4.1. Реєстраційний номер (спортивні ліцензії).
Всі моделі секцій М повинні мати зображення постійного реєстраційного номера
Реєстраційні номери присвоюються ФСССУ спортсменам, які сплатили вступний та річні членські внески згідно діючого положення.
Постійний реєстраційний номер не повинен наноситися на частини моделі, що знімаються, наприклад, кришки.
Реєстраційний номер наноситься чорним кольором на білому фоні. Висота знаків 20 мм.
Основна і запасна моделі повинні мати однакові постійні реєстраційні номери. Додатково на запасну модель наноситься буква Е:
UKR-000/E
Де UKR – позначення країни, 000 – реєстраційний номер, Е – запасна модель.
3.4.2. Використання основних і запасних моделей.
У секції М кожен учасник може виставити по дві моделі в кожному класі.
Учасник самостійно обирає з якою моделлю він виступає в кожній спробі. Обидві моделі знаходяться в приміщенні для підготовки, а на стартовому місці знаходиться одна з них. Після початку робочого часу модель не може бути замінена. Другу модель можна ввести з наступної спроби.
3.4.3. Положення, що регулюють участь однієї моделі в більш ніж в одному класі:
- модель, що стартує в класах F1-V і F1-E, також може стартувати класах F3-V і F3-E відповідно та навпаки;
- модель класу FSR-E може стартувати в класах F1-E, F3-E, Есо та навпаки, за умови відповідності будівельним нормам цих класів;
- модель, що бере участь в змаганнях класів FSR-V, допускається до участі в змаганнях класів F1-V і навпаки за умови відповідності будівельним нормам відповідних класів.
Участь моделі в різних класах фіксується при реєстрації.
3.4.4. Допуск до змагань.
Після закінчення реєстрації організатори змагань опубліковують стартові протоколи. Недопуск до змагань обгрунтовується.
3.4.5. Визначення послідовності стартів.
Послідовність стартів учасників змагань в класах F1 і F3 визначає старший суддя старту перед першою спробою з урахуванням наявних кварців.
У класах FSR-E, Eco, Mono, Hydro, S старший суддя старту, після закінчення реєстрації, розподіляє учасників на групи так, щоб:
а) учасники з одного територіального регіону були розподілені рівномірно у всіх групах;
б) частотні канали спортсменів однієї групи не були сусідніми;
в) частоти, призначені кожному учасникові, були відомі тільки їм, щоб уникнути радіоперешкод.
Якщо одночасно працюють більш ніж один старт, то організатори змагань або суддівська колегія визначають частотні канали для кожного старту.
Якщо спортсмен виступає на одних змаганнях в різних класах, а старти цих класів проводяться одночасно, то він може домовитися зі старшим і головним суддями про перенесення спроби на інший час.
3.4.6. Час виходу на старт.
Час виходу на старт складає 2 хв. На протязі цього часу старший суддя тричі викликає спортсмена, пропонуючи з'явитися на старті.
Якщо спортсмен на протязі цього часу не з'являється на старті з моделлю, то він втрачає право на участь в цій спробі або заїзді.
При виклику спортсмена на старт повідомляється послідовність наступного учасника для підготовки.
Якщо спортсмен не з'являється на старті, то наступному учасникові надається для виходу на старт 3 хв.
3.4.7. Робочий час.
Робочий час починається з моменту виходу спортсмена з моделлю на стартовий місток, цей час визначається старшим суддею і оголошується учасникові.
Робочий час:
а) F1-E, F3-E – 2 хв.;
б) F1-V, F3-V – включено в суддівський час;
в) FSR-E, Eco, Mono, Hydro, S – немає робочого часу, моделі приносяться готовими до старту.
Закінчення робочого часу зображується наочно або оголошується акустично через кожних 30 сек.
До закінчення робочого часу модель повинна бути на воді в русі (за винятком Eco, FSR-E, Mono, Hydro, S) і з цієї миті починається суддівство (хронометраж, бали).
3.4.8. Знак готовності.
Щоб уникнути непорозумінь спортсмен подає знак судді про початок суддівства (махає рукою, оголошує вголос і т.п.). Рекомендується встановлювати спеціальні знаки між спортсменами і суддями.
Якщо в перебігу робочого часу не почалося суддівство, то спроба анулюється.
3.4.9. Тимчасове припинення змагань.
Команду про припинення змагань може віддати тільки головний суддя змагань.
Команду про припинення старту – старший суддя старту.
Якщо змагання припиняються більш ніж на 60 хв., то спроба або заїзд повторюються.
3.4.10. Повторення спроби або заїзду.
Якщо модель учасника під час спроби або заїзду отримала пошкодження (гвинт пошкоджений чужорідним тілом, намотав водорості і т.д. і т.п.), то спроба або заїзд не повторюються.
Повторення спроби або заїзду дозволені в таких випадках:
а) вийшов з під контролю хронометраж;
б) із-за радіоперешкод загублений контроль над моделлю;
в) при змаганнях класів F1, F3, FSR-E, Eco, Mono, Hydro, S зламаний принаймні один буй;
3.4.11. Суддівство та оголошення результатів.
Всі результати, досягнуті в ході змагань, оголошуються безпосередньо на старті акустично або візуально. Ці результати вважаються попередніми.
Результати заносяться в протокол. Після закінчення стартів результати підраховуються і опубліковуються не пізніше ніж через 2 години секретарем старту або організаторами змагань як попередні.
Остаточні, офіційні результати можуть оголошуватися організаторами змагань не раніше ніж через одну годину після оголошення попередніх результатів і у разі відсутності протестів.
Після затвердження остаточних результатів протести не приймаються.
Учасники змагань, моделі яких не стартували, не можуть займати призові місця. Вони записуються в алфавітному порядку в кінці протоколів без нумерації.
3.4.12. Перевірка моделей, що зайняли три призові місця і/або встановили рекорд України.
На чемпіонатах України моделі, що зайняли три призові місця і/або встановили рекорд, підлягають перевірці на відповідність спортивним і класифікаційним вимогам по таких параметрах:
у класах F1-E1кг відповідність ваговим вимогам та напруга акумуляторів;
у групі Eco – відповідність ваговим вимогам;
у класах Eco-standart/mini/mini-team, S7, S14 - відповідність будівельним нормам;
у групах Mono, Hydro, S, Eco, FSR – відповідність і кількість елементів в акумуляторній батареї;
у класах F1-V – відповідність об'єму двигуна вимогам класу, застосування стандартного палива на моделях з калильними ДВЗ, рівень шуму.
Вимірювання об'єму ДВЗ проводять на холодному двигуні. Допустиме відхилення від норми +1%.
Вимірювання об'єму двигуна проводять таким чином:
глибиноміром вимірюється хід поршня. Після цього двигун відкривається;
вимірюється діаметр циліндра біля верхнього краю випускного отвору і біля верхньої мертвої точки, потім обчислюється середнє арифметичне цих вимірювань;
для вимірювальних приладів на місці змагань встановлюються допуски;
результати вимірювань заносяться в таблицю і комп'ютер.
Моделі, що встановили нові рекорди, після закінчення старту не повинні покидати стартовий місток перш ніж вони пройдуть перевірку згідно спортивним і класифікаційним вимогам.
Моделі, на вимогу суддівської колегії, здаються на перевірку негайно після закінчення старту. У разі відмови спортсмена в наданні моделі і своїй допомозі в техніці перевірки він дискваліфікується.
Якщо модель не відповідає вимогам Правил, то вона дискваліфікується. Наступна по результатах модель пересувається вперед на місце дискваліфікованої і також піддається перевірці.
3.4.13. Встановлення рекордів.
Рекорди можуть встановлюватися в таких класах моделей:
клас F1-V3,5
клас F1-V7,5
клас F1-V15
клас F3-Е
клас F3-V
клас F1-Е – 1кг
клас F1-Е + 1кг.
4. Положення змагань моделей секції М.
4.1. Визначення моделей секції М.
Моделі секції М - радіокеровані самохідні моделі (керовані спортсменами дистанційно бездротовим шляхом). Така модель може бути моделлю-копією будь-якого корабля, моделлю вільної конструкції або мати форму і вигляд корабля, човна, катера але відповідати будівельним умовам класу.
4.2. Класифікація моделей секції М.
Моделі секції М поділяються на такі групи та класи:
4.2.1. Група F1(моделі цієї групи змагаються індивідуально на швидкісній дистанції трикутної форми).
Клас F1-V3,5 - моделі вільної конструкції з ДВЗ робочим об'ємом циліндра до 3,5 см3 і гребним гвинтом.
Клас F1-V7,5 - моделі вільної конструкції з ДВЗ робочим об'ємом циліндра від 3,5 до 7,5 см3 і гребним гвинтом.
Клас F1-V15 - моделі вільної конструкції з ДВЗ робочим об'ємом циліндра від 7,5 до 15 см3 і гребним гвинтом.
Клас F1-E 1кг - моделі вільної конструкції з електродвигуном і гребним гвинтом, загальною вагою до 1 кг.
Клас F1-E+1кг - моделі вільної конструкції з електродвигуном і гребним гвинтом, загальною вагою понад 1 кг.
4.2.2. Група F3 (моделі цієї групи змагаються індивідуально на фігурній дистанції трикутної форми).
Клас F3-V - моделі вільної конструкції з ДВЗ будь-якого об'єму і гребним гвинтом.
Клас F3-E - моделі вільної конструкції з електродвигуном і гребним гвинтом.
4.2.3. Група FSR-E (моделі цієї групи змагаються в групових гонках на дистанції, що має форму букви М).
Клас FSR-E - моделі вільної конструкції для тривалих гонок (15 хв.) з електродвигунами і гребними гвинтами. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 21 елементу розміру SubC.
4.2.4. Група Еco - (моделі цієї групи змагаються в групових гонках на дистанції трикутної форми).
Клас Eco-expert - моделі вільної конструкції для тривалих гонок (6 хв.) з гребними гвинтами та електродвигунами, загальною вагою не менше 1 кг. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементів розміру SubC.
Клас Eco-standart - моделі вільної конструкції для тривалих гонок (8 хв.) з гребними гвинтами та електродвигунами типорозміру 500 або 600 з постійними феромагнітами і трьохламельним якорем, загальною вагою не менше 1 кг. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементів розміру SubC.
Клас Eco-team - моделі вільної конструкції для естафетних гонок (18 хв.) з гребними гвинтами та електродвигунами, загальною вагою не менше 1 кг. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементів розміру SubC.
Клас Eco-mini-expert - моделі вільної конструкції для тривалих гонок (5 хв.) з гребними гвинтами та електродвигунами, загальною вагою не менше 500 г та довжиною корпусу не більше 430 мм. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементу розміру 2/3А.
Клас Eco-mini-standart - моделі вільної конструкції для тривалих гонок (5 хв.) з гребними гвинтами та закритими (нерозбірними) електродвигунами типорозміру Speed 400 або подібного з постійними феромагнітами і трьохламельним якорем і, загальною вагою не менше 500 г та довжиною корпусу не більше 430 мм. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементу розміру 2/3А.
Клас Eco-mini-team - моделі вільної конструкції для естафетних гонок (15 хв.) з гребними гвинтами та електродвигунами, загальною вагою не менше 500 г та довжиною корпусу не більше 430 мм. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементу розміру 2/3А.
4.2.5. Група Mono,Hydro,S (моделі цієї групи змагаються в групових гонках на дистанції овальної форми).
Клас Mono1 – однокорпусні моделі для тривалих гонок (6 хв.), які схожі на справжні, з електродвигунами, напівзануреними гвинтами. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементів розміру SubC.
Клас Mono2 – однокорпусні моделі для тривалих гонок (6 хв.),які схожі на справжні, з електродвигунами, напівзануреними гвинтами. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 12 елементів розміру SubC.
Клас Mono3 – однокорпусні моделі для тривалих гонок (6 хв.), які схожі на справжні, з електродвигунами, напівзануреними гвинтами. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 20 елементів розміру SubC.
Клас Hydro1 – багатокорпусні моделі для тривалих гонок (5 хв.),які схожі на справжні, з електродвигунами, напівзануреними гвинтами. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементів розміру SubC.
Клас Hydro2 – багатокорпусні моделі для тривалих гонок (5 хв.), які схожі на справжні, з електродвигунами, напівзануреними гвинтами. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 12 елементів розміру SubC.
Клас Hydro3 – багатокорпусні моделі для тривалих гонок (5 хв.), які схожі на справжні, з електродвигунами, напівзануреними гвинтами. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 20 елементів розміру SubC.
Клас S7 – однокорпусні моделі для тривалих гонок (8 хв.) з напівзануреними гвинтами, які схожі на справжні та вироблені промисловим способом. Електродвигуни типорозміру 500 або 600, закриті (нерозбірні) з постійними феромагнітами трьохламельними якорями. Діаметр валу між двигуном і напівзануреним гвинтом 4мм. Гвинти не металеві, діаметром не більше 34,5мм (К-серія, Граупнер, №2318). Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 7 елементів розміру SubC.
Клас S14 – однокорпусні моделі для тривалих гонок (7 хв.) з напівзануреними гвинтами, які схожі на справжні. Електродвигуни типорозміру 700, закриті (нерозбірні) з постійними феромагнітами трьохламельними якорями. Діаметр валу між двигуном і напівзануреним гвинтом 4мм-прямий або 3,2мм-гнучкий. Гвинти не металеві, промислового виготовлення. Для живлення двигуна використовується NiCd або NiMH акумуляторна батарея з 14 елементів розміру SubC.
4.3. Загальні спортивні положення для груп F1 і F3.
Під час спроби спортсмен знаходиться на стартовому містку по якому може вільно пересуватися.
Якщо модель груп F1/F3 під час спроби вийшла з-під контролю спортсмена на час більше 1 хв., то старт уривається, але бали, зароблені до цього моменту, зараховуються (без урахування часу). Якщо моделі або спортсменові під час спроби були створені перешкоди, то спортсмен має право повторити спробу після її закінчення рештою учасників.
Якщо в результаті дії вищезгаданих перешкод учасникові надана можливість повторити спробу, то він повинен пройти всю дистанцію. Бали, зароблені в перерваній спробі, анулюються.
4.4. Проведення змагань в групі F1.
Старти класів F1-V проходять в дві або три спроби, кожна з яких проводиться в різні дні. Тривалість спроби складає 5 хвилин.
Впродовж контрольного часу (5 хвилин) спортсмен має право на будь-яку кількість заїздів. В цей час спортсмен має право вийняти з води свою модель і проводити на ній роботи. Не дозволена заміна двигуна і дозаправка або перезаправка.
Якщо модель із закінченням контрольного часу перетнула лінію старту, то цей заїзд оцінюється.
У класах F1-E дві або три спроби, які проводяться в різні дні.
Впродовж контрольного часу (5 хвилин) спортсмен має право на будь-яку кількість заїздів. В цей час спортсмен має право вийняти з води свою модель і проводити на ній роботи. Не дозволена заміна акумуляторів. Робочий час 2 хвилини.
Кожна модель повинна пройти дистанцію трикутної форми двічі в протилежних напрямах (див. мал.3 ).
Мал.3 Порядок проходження дистанції для моделей класу F1
Модель стартує зліва направо. Торкання буїв не вважається помилкою. Всі три кутові буї повинні бути обійдені із зовнішнього боку. Перетин сторін трикутника не вважається помилкою, якщо при цьому не зрізаний його кут.
таблиця 1. Бали за проходження воріт для групи F3.
Номери воріт | Бали за проходження воріт | Штрафні бали |
1 | 6 | -2 |
2 | 6 | -2 |
2 | 6 | -2 |
3 | 9 | -3 |
3 | 9 | -3 |
4 | 12 | -4 |
4 | 12 | -4 |
5 | 9 | -3 |
5 | 9 | -3 |
6 | 6 | -2 |
6 | 6 | -2 |
7 | 6 | -2 |
8 | 6 | -2 |
8 | 6 | -2 |
7 | 6 | -2 |
1 | 6 | -2 |
Всього: | 120 | - 40 |
Якщо кутовий буй обійдений не із зовнішнього боку, то спортсмен має право відразу ж повернути модель і обійшовши буй із зовнішнього боку продовжити заїзд навіть якщо перетнуті сторони трикутника.
Якщо, за наявності вищезгаданих порушень, спортсмен не виправляє їх і продовжує рух по курсу, то даний заїзд в залік не приймається.
4.4.1. Суддівство.
Перше місце в змаганнях займає той спортсмен, модель якого в одному із заїздів показала найменший час проходження дистанції.
При рівних показниках часу у двох або декількох спортсменів, для визначення переможця серед них, призначаються додаткові старти, час і порядок яких встановлюється суддівською колегією (з урахуванням часу на зарядку акумуляторів).
4.4.2. Протоколи змагань.
У протокол заноситься така інформація:
- назва змагань, дата і місце їх проведення;
- клас моделі;
- черговість заняття призових місць;
- прізвища, імена і національністі спортсменів;
- рівень шуму;
- результати заїздів з вказівкою часу;
- кращий результат;
- прізвища, суддівські категорії і національність суддів;
- підписи старшого судді старту і головного судді змагань.
4.5. Проведення змагань в групі F3.
Змагання в класі F3-V проводяться за дві або три спроби у різні дні. Тривалість кожної спроби складає 5 хвилин.
Впродовж 5-хвилинного контрольного часу можна проводити будь-яку кількість заїздів. Під час спроби не дозволена заміна двигуна і дозаправка. Впродовж контрольного часу дозволені дії над моделлю і двигуном.
Якщо модель до закінчення контрольного часу перетинає лінію старту, то цей заїзд оцінюється.
У класі F3-E – дві або три спроби, які проводяться у різні дні. Впродовж контрольного часу може проводитися будь-яка кількість заїздів. В цей час спортсмен може виймати з води свою модель і проводити на ній роботи. Не дозволена заміна акумуляторів. Робочий час 2 хвилини.
Змагання проходять на фігурній дистанції (див. мал.1a ). Для проходження цієї дистанції надається 150 секунд. Хронометраж починається у момент перетину носовою частиною моделі створу перших воріт, а закінчується – перетином носовою частиною моделі створу останніх воріт.
Кожні з восьми воріт фігурної дистанції проходяться двічі в певному порядку за мінімальний час. За безпомилкове проходження воріт нараховуються бали (див. табл. 1), при цьому за торкання буїв або промахи бали віднімаються (див. мал.4 ).
Кожні ворота проходяться один раз у встановленому напрямі.
Ворота вважаються пройденими коли модель перетнула лінію що з*єднує буї.
Мал.4 Порядок проходження дистанції для моделей класу F3-Е та F3-V
Торкання буя реєструється у разі його помітного обертання. Якщо модель при проходженні воріт двічі торкнулася буя, то бали знімаються тільки за одне торкання.
Ворота вважаються не пройденими якщо пряма лінія (сторона трикутника), на якій знаходяться дані ворота, перетнута моделлю поза воротами або модель перескочила через буй.
Проходження одних або декількох воріт не зараховується, якщо вони пройдені не в установленій послідовності.
4.5.1. Суддівство.
Результат заїзду визначається за часом проходження дистанції (у секундах) і балами за проходження воріт.
Переможець визначається по кращому результату однієї із спроб.
Від 150 секунд віднімається час проходження дистанції і за кожні 1/2 секунди, з тих що залишилися, нараховується 1/10 балу. 1 бал відповідає 5 сек.
Якщо в результаті змагань два або декілька спортсменів, що претендують на завоювання призових місць, показали однакові результати, то для визначення переможця серед них призначаються додаткові заїзди, при цьому моделі проходять курс в протилежному напрямі. Якщо і в цьому випадку результати однакові, то час вимірюється з точністю до сотих секунди.
4.5.2. Протоколи змагань.
У протоколі змагань публікується така інформація:
- найменування змагань,місце і дата їх проведення;
- клас моделей;
- черговість заняття призових місць;
- прізвища, імена і національністі спортсменів;
- час проходження дистанції;
- штрафні бали;
- загальні бали (кращий результат);
- прізвища, суддівські категорії та національність суддів;
- підписи старшого судді старту і головного судді змагань.
4.6. Проведення змагань для груп FSR-E, Eco, Mono,Hydro,S.
4.6.1. Загальні положення для груп FSR-E, Eco, Mono,Hydro,S.
Організатори змагань надають два рятувальні човни (по одному з кожного боку містка). Бажано, щоб один з човнів був з мотором.
Не дозволяється застосовувати, як рятувальні, легкопошкоджувані човни (наприклад, надувні).
Команді рятувальних човнів підпорядковані старшому судді старту. При евакуації моделей рятувальні човни повинні проходити свій курс швидко, не створюючи перешкод руху моделям. Щоб уникнути хвилювання двигун приглушується. Рятувальним човнам необхідно уникати перетину дистанції. Моторні човни застосовуються для повернення моделей, що далеко заплили. Команда цих човнів одягнена в рятувальні жилети.
Моделі класів Eco, Mono, Hydro, S, які зупинилися під час гонки, евакуюються тільки після закінчення гонки (за винятком випадків, коли моделі загрожує загибель).
Для кожного спортсмена на містку відводиться стартове місце шириною півтора метра. Стартові місця нумеруються зліва на право. Якщо учасники змагань розподілені по декількох групах, а кожна група має більше ніж один кваліфікаційний заїзд, то в першому заїзді стартове місце № 1 знаходиться зліва № 8 – справа, а в другому заїзді № 1 – справа № 8 – зліва.
4.6.2. Загальні будівельні норми для груп FSR-E, Eco, Mono,Hydro,S.
На кожній моделі перед кожним заїздом проводиться контроль відповідності будівельним нормам.
Після здійснення контролю в моделях не може бути проведено ніяких змін.
Спортсмен після кожного старту зобов'язаний надати суддівській колегії свою модель для перевірки відповідності будівельним нормам і вазі.
У моделей груп FSR-E, Eсо, Mono,Hydro,S не менше ніж 1/3 підводної частини забарвлюється в яскраві сигнальні кольори. Модель, яка перевернулась, повинна чітко вирізнятись на фоні води. Чорні, темно-сині та інші подібні фарби не дозволені.
На всіх моделях груп FSR-E, Eсо, Mono,Hydro,S повинна бути встановлена табличка зі стартовим номером.(див.мал.5)
Мал.5. Табличка зі стартовим номером моделі
Номер наноситься чорним кольором на білому фоні.
Висота знаків 70 мм, товщина ліній 10 мм.
Таблички стартових номерів повинні бути таких розмірів:
- висота таблички 80 мм;
- ширина таблички 80 мм;
- товщина максимальна 2 мм;
- відстань між отворами 60 мм;
- відстань між отворами і нижнім краєм таблички 10 мм;
- діаметр отворів 5 мм.
Кути таблички закруглені.
Табличка повинна читатися з обох боків. Матеріал, вживаний для виготовлення таблички, повинен бути непрозорим. Якщо встановити табличку вертикально немає змоги, то її дозволяється встановити, наприклад, за допомогою липкої стрічки, по одній табличці на кожному борту моделі.
Для електронного підрахунку кругів моделі повинні мати чіпи. Чіп встановлюється в задній верхній частині моделі (наприклад, на кришці) на відстані не більше 100мм від транцю.
Моделі, які не відповідають будівельним нормам не допускаються до змагань.
4.6.3. Спеціальні будівельні норми для групи FSR-E.
Як джерело електроенергії дозволені тільки NiCd та NiMH акумулятори розміру Sub C.
У класі FSR-E в перебігу гонки дозволено використовувати загальну кількість акумуляторів не більше 21-го елементу.
Елементи можна з’єднувати як в одну батарею, так і в декілька.
Під час гонки батареї можна міняти, але їх дозарядка заборонена.
Джерела енергії, що знаходяться в моделі, повинні бути досяжні для вимірюваннь.
4.6.4. Проведення гонок в групі FSR-E.
Проводяться три або чотири заїзди, результати 2-х кращих підсумовуються і визначають результат.
Заїзди розподіляються за часом так, щоб кожна група стартувала однакову кількість заїздів в один день.
Змагання проводяться по правилах NAVIGA на дистанції, що має форму літери М (див.мал.1г). Гонки проводяться проти годинникової стрілки. Старт проходить по прямій лінії до верхнього лівого буя.(див.мал.6 ). Моделі виносяться на старт готовими до запуску. Після перевірки радіоапаратури моделі по команді опускаються на воду. Через 5 сек. старший суддя старту за допомогою акустичного сигналу починає гонку.
Мал.6. Порядок проходження дистанції для моделей класу FSR-E
Тривалість одного заїзду складає 15 хв.
Після закінчення 5 хв. кожну подальшу хвилину гонки старший суддя старту оголошує за допомогою гучномовця.
У одному заїзді можуть брати участь від 3 до 8 спортсменів. Якщо спортсменів більше 8, то вони розподіляються на рівномірні групи таким чином (з повідомленням про це після закінчення реєстрації):
-спортсмени з одного територіального регіону країни рівномірно розподіляються по групах;
-частоти передавачів спортсменів однієї групи не повинні співпадати;
До старту проводиться перевірка апаратури на предмет відсутності перешкод. При цьому всі механізми моделі, пов'язані з радіоуправлінням, повинні бути включені.
Покидати стартовий місток для евакуації моделі або доставки запчастин спортсмен має право тільки у тому випадку, коли модель зупинилася і не знаходиться в гонці (не рухається по дистанції).
Якщо спортсмену необхідно тимчасово покинути стартовий місток, він повинен залишити на стартовому місці свій передатчик. В противному випадку його результат у цій спробі анулюється.
Всі буї повинні бути пройдені з потрібного боку. Торкання буя порушенням не вважається. Зараховуються тільки повні круги.
Якщо буй обійден з неправильного боку, то модель повинна (не створюючи перешкод іншим моделям) зробити розворот і обійти буй з правильного боку. При невиконанні цієї вимоги круг не зараховується.
Дозволяється наздоганяти і обганяти моделі, що йдуть з меншою швидкістю, з будь-якого боку. Моделі, що обганяються, не повинні чинити перешкод таким, що обганяє.
Наздоганяюча модель не повинна зачіпати модель яку обганяє.
Модель, що рухається по ідеальній дистанції і знаходиться на відстані 5-и моделей (корпусів) від найближчого буя, має право переважного проїзду. Наздоганяюча модель не має права, при підході до повороту, яким-небудь чином створювати перешкоду моделям, що рухаються попереду, здійснювати поворот.
Модель, що вийшла з ладу, спортсмен або його помічник можуть евакуювати, не створюючи при цьому перешкод іншим учасникам. Перерваний у момент зупинки круг не зараховується.
Моделі, доставлені після зупинки на стартовий місток, можуть продовжувати гонку після узяття нового старту.
Перекинута або застрягла в буї модель після приведення її в робочий стан на місці зупинки може продовжити гонку і, за умови проходження з правильного боку решти буїв, даний круг їй зараховується.
Якщо модель застрягла в буї, а в результаті спроби звільнити її при допомозі власного двигуна буй відірвався, то після ремонту дистанції ця модель гонку не продовжує.
Якщо модель була піддана ремонту, який міг змінити її вагу, то після закінчення заїзду проводиться контроль її ваги. Старший суддя старту реєструє ремонт моделей і заміну комплектів акумуляторів.
При втраті таблички під час гонки модель може закінчити початий круг. Після цього табличка оновлюється. Пройдені без таблички круги не зараховуються.
Якщо в ході гонки необхідна її зупинка за рішенням старшого судді старту, то це відбувається таким чином:
- старший суддя старту подає акустичний сигнал про закінчення гонки (постріл, свисток або ін.), одночасно з цим зупиняється основний секундомір, що визначає дійсний час. Після цього сигналу моделі закінчують початий круг;
- час, що пройшов з початку старту до моменту подачі сигналу старшим суддею старту, округляється і фіксується. Моделі підганяються до стартового містка та виймаються з води і вимикаються їх двигуни;
- моделі, що були підняті з води по за стартовим містком, після поновлення гонки участі в ній не приймають;
- спортсмени і їх помічники відходять від моделей. Ремонт моделей не дозволений. Під час зупинки гонки не дозволена евакуація моделей, які на час припинення гонки були недієспроможні;
- після усунення причини зупинки гонки старший суддя старту подає сигнал старту. Моделі стартують заново, хронометраж продовжується;
- час до зупинки гонки і після її поновлення складається;
- якщо зупинка гонки відбулася в перебігу перших 3-х хвилин, то заїзд починається заново, а пройдені до цього круги не зараховуються (цей пункт стосується тільки класу FSR-E).
При неспортивній їзді, блокуванні інших моделей, створенні загрози глядачам, зіткненні з рятувальною шлюпкою або іншими моделями старший суддя старту на свій розсуд може накласти такі штрафи:
а) за перше порушення – попередження (жовта картка) і віднімається 1 круг;
б) за друге або грубе порушення – слідує дискваліфікація (червона картка), модель при цьому відразу ж виймається з води;
в) при зіштовхуванні моделі, що приймає участь в гонці, з рятувальним човном учасник дискваліфікується, якщо зіштовхування можна було уникнути. При ненавмисному зіштовхуванні учасник штрафується на один круг (за рішенням судді старту);
г) при ненавмисному наїзді на не рухому модель - мінус 1 круг (жовта картка);
д) при повторному наїзді на нерухому модель - дискваліфікація (червона картка).
є) дискваліфікація (червона картка) пред'являється при особливо нетактовній поведінці.
Якщо модель, що рухається попереду, занурюється або перекидається а та що іде за нею не взмозі уникнути зіштовхування то ніхто не штрафується.
Групова перешкода членів однієї команди спортсмену іншої команди або пошкодження його моделі карається червоною карткою.
Будь-яке рішення суддів оголошується негайно і публічно. Проти цього рішення протести не приймаються. Старший суддя старту фіксує штрафи під стартовим номером учасника змагань.
Після закінчення встановленого часу старший суддя старту подає сигнал закінчення гонки, після якого всі моделі, що знаходяться на дистанції, закінчують початий круг. Час перетину фінішу округляється, при цьому воно не повинне перевищувати 60 сек.
4.6.5. Підрахунок кругів в групі FSR-E.
Ручний підрахунок кругів здійснюють не менш 3-х чоловік, один з яких оголошує інформацію, інший заносить її в комп'ютер, а третій записує оголошувану інформацію.
4.6.6. Суддівство в групі FSR-E.
Результати гонки визначаються по кількості кругів пройдених моделлю в заїзді і фінішний час, за вирахуванням штрафних кругів.
Для визначення зайнятого місця підсумовуються результати 2-х кращих заїздів.
Місця розподіляються залежно від кількості пройдених кругів. При рівних кількостях кругів перемагає модель з меншим фінішним часом.
4.6.7. Протоколи змагань.
До протоколів змагань повинна бути занесена така інформація:
- найменування змагань,місце і дата їх проведення;
- черговість розподілу місць, відповідно до одержаних результатів;
- прізвища, імена, реєстраційні номери і національності спортсменів;
- кількість зарахованих кругів (у дужках вирахувані круги);
- прізвища і суддівські номери суддів;
- підписи старшого судді старту і головного судді змагань.
4.6.8. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-expert.
Як джерело електроенергії дозволена батарея з 7-ми NiCd або NiMH елементів розміру SubC. У кожній гонці можна використовувати тільки один комплект акумуляторів. Батарея повинна бути досяжна для контролю.
Допускається установка будь-якого електродвигуна.
Загальна вага моделі з табличкою стартового номера, ходовим і бортовим акумуляторами повинна бути не менше 1000 грам.
4.6.9. Правила змагань Eco-expert.
Діють правила групи FSR-E з такими змінами:
Змагання проводяться за правилами NAVIGA на трикутній дистанції (див.мал.1в ) Гонки проводяться проти годинникової стрілки. Старт проходить по прямій лінії до верхнього буя (див мал.7). Після виходу на старт всі моделі повинні бути готові до запуску. Через 5 сек. старший суддя старту за допомогою акустичного сигналу починає гонку. Перший перетин моделлю лінії старту зараховується, як перше пройдене коло
Тривалість одного заїзду 6 хв.
Мал.7 Порядок проходження дистанції для моделей класів Eko
4.6.10. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-standart.
На моделі можуть встановлюватися тільки електродвигуни 500 або 600 типу з феромагнитами і триламельним колектором.
Всі інші будівельні норми такі ж, як в класі Eco-еxpert.
4.6.11. Правила змагань Eco-standart.
Діють правила групи FSR-E з такими змінами:
Змагання проводяться за правилаим NAVIGA на трикутній дистанції. Гонки проводяться проти годинникової стрілки. Старт проходить по прямій лінії до верхнього буя. Після виходу на старт всі моделі повинні бути готові до запуску. Через 5 сек. старший суддя старту за допомогою акустичного сигналу починає гонку.
Тривалість одного заїзду 8 хв.
4.6.12. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-mini-expert.
Як джерело електроенергії дозволена батарея з 7-ми NiCd або NiMH елементів розміру 2/3А. У кожній гонці можна використовувати тільки один комплект акумуляторів. Батарея повинна бути досяжна для контролю.
Допускається установка будь-якого електродвигуна.
Загальна вага моделі з табличкою стартового номера, ходовим і бортовим акумуляторами повинна бути не менше 500 грам.
Загальна довжина моделі без таблички стартового номера повинна бути не більше 430 мм.
4.6.13. Правила змагань Eco-mini-expert.
Діють правила групи FSR-E з такими змінами:
Змагання проводяться за правилами NAVIGA на трикутній дистанції. Гонки проводяться проти годинникової стрілки. Старт проходить по прямій лінії до верхнього буя. Після виходу на старт всі моделі повинні бути готові до запуску. Через 5 сек. старший суддя старту за допомогою акустичного сигналу починає гонку.
Тривалість одного заїзду 5 хв.
4.6.14. Спеціальні будівельні норми для класу Eco-mini-standart.
На моделі можуть встановлюватися тільки електродвигуни типу Speed400 або подібні, закриті (нерозбірні) з феромагнитами і триламельним колектором.
Всі інші будівельні норми такі, як в класі Eco-mini-еxpert.
4.6.15. Правила змагань Eco-mini-standart.
Діють правила групи FSR-E з такими змінами:
Змагання проводяться по правилах NAVIGA на трикутній дистанції. Гонки проводяться проти годинникової стрілки. Старт проходить по прямій лінії до верхнього буя. Після виходу на старт всі моделі повинні бути готові до запуску. Через 5 сек. старший суддя старту за допомогою акустичного сигналу починає гонку.
Тривалість одного заїзду 5 хв.
4.6.16. Положення для класів Eco-team та Eco-mini-team.
Eco-team та Eco-mini-team – це естафетні гонки для моделей класів Eco та Eco-mini відповідно. Дозволено використання моделей як expert так і standart, з обов’язковим виконанням усіх будівельних вимог.
Команда складається з 2-х або 3-х спортсменів.
Кожен член команди може запускати тільки одну модель.
Дозволяється використовувати тільки три комплекти акумуляторів. Їх можна переставляти з однієї моделі на іншу.
Всі моделі, що беруть участь у гонці, та акумулятори до них знаходяться на стартовому містку.
Діють правила групи FSR-E з такими змінами:
Змагання проводяться по правилах NAVIGA на трикутній дистанції. Гонки проводяться проти годинникової стрілки. Старт проходить по прямій лінії до верхнього буя. Після виходу на старт всі моделі повинні бути готові до запуску. Через 5 сек. старший суддя старту за допомогою акустичного сигналу починає гонку.
Тривалість гонки 18 хвилин для Eco-team та 15 хвилин для Eco-mini-team.
Під час гонки у воді може знаходитись тільки одна модель команди.
Пошкоджені моделі можуть евакуюватись рятувальним човном.
Наступна модель може бути опущена в воду тільки після підняття з води попередньої.
При зміні моделей наступна запускається на правий нижній буй.
Торкання рятівної лодки карається дискваліфікацією всієї команди.
Для команд юнаків дозволяється присутність на містку 1-го дорослого помічника.
4.6.17. Спеціальні будівельні норми для груп Mono, Hydro та S.
Моделі класів Mono, Hydro та S– схожі на справжні швидкісні човни.
Схожість досягається встановленням на модель кабін, фігурок пілотів, імітацією двигунів, вихлопних труб, воздухозабірників та інших елементів присутніх на справжніх спортивних суднах. Допускається будівництво моделі з набору виготовленого промисловим способом і наявності підтвердження цього (коробка, інструкція по складанню та інше).
Моделі спеціальних конструкцій не дозволені. Додаткові пристрої–помічники для повернення моделі в початкове положення (повітряні кулі, піпопласт і ін.) не дозволені, оскільки вони не являються невід'ємною складовою частиною моделі, як, наприклад, кабіна пілота.
На моделі можна встановлювати один або декілька електродвигунів будь-якої конструкції, а гребні гвинти (один або декілька) повинні бути напівзануреними.
4.6.18. Проведення змагань для груп Mono, Hydro та S.
Діють правила групи FSR-E з такими змінами:
Моделі рухаються за годинниковою стрілкою на дистанції овальної форми з 6-а буями (див.мал.1д). Відстань від стартового містка до нижньої лінії дистанції складає 15 м. Відстань від нижніх лівого та правого буїв до берега не менше 15 м.
Мал.8 Порядок проходження дистанції для моделей класів Mono,Hydro та S
Спортсмени розподіляються по групах від 3-х до 6-и чоловік в кожній.
Моделі по команді опускаються на воду помічниками і, після подачі акустичного сигналу, починають рух по дистанції. Стартовий час 10 секунд. Якщо модель не почала рух на протязі 5 сек. після подачі сигналу, то повторний старт їй не дозволяється. До закінчення стартового часу моделі не повинні перетинати лінію старту, зменшувати швидкість або знаходитися без руху. Стартовий час оголошується суддею в наступному порядку (у секундах): 10;5;4;3;2;1;«старт» - тільки після цієї команди починається гонка. Якщо модель до команди «старт» перетнула лінію старту, то перший круг їй не зараховується.
Коректність – найголовніше правило!
Обганяти моделі дозволяється в будь-якому місці дистанції.
Моделі, що рухаються по ідеальній прямій, обганяються зовні. Ідеальною називається пряма яка сполучає два сусідні буї.
Модель, що рухається зовні від ідеальної прямої дозволяється обганяти з середини.
Моделі, які не рухаються, необхідно обїзжати. Наїзд на нерухому модель карається штрафом.
У разі об'їзду буя зсередини дистанції, учасник отримує штрафний час 5 сек., при неправильному об'їзді 2-х буїв віднімається один круг. При подальших неправильних об'їздах буїв віднімається по 1 кругу за кожне порушення. Розворот з метою об'їзду буя з правильного боку не дозволений.
4.6.19. Суддівство в групі Mono, Hydro та S.
Результати гонки визначаються по кількості кругів пройдених моделлю в заїзді і фінішний час, за вирахуванням штрафних кругів.
Для визначення зайнятого місця підсумовуються результати 2-х кращих заїздів.
Місця розподіляються залежно від кількості пройдених кругів. При рівних кількостях кругів перемагає модель з меншим фінішним часом.